120 produktów regionalnych w Gault&Millau 2016
Wielka gala za nami, została żółta książeczka. Jest już druga polska edycja przewodnika po naszych restauracjach i hotelach, ale przede wszystkim przewodnika po miejscach i produktach regionalnych. Świetnie, że już drugi rok z rzędu, Gault&Millau znalazło w swojej polskiej odsłonie miejsce na wątki regionalne. Jest to z pewnością jeden z niewielu przewodników, który osobie chcącej poznać „podstawy” kwitnącego od kilku lat rynku polskich regionaliów, da wgląd w to, co najistotniejsze.
Na „regionalnych” stronach można znaleźć wszystkiego po trochu. Są tu poszczególne gospodarstwa, produkty regionalne, produkty z europejskim certyfikatem regionalnego smakołyku (CHOG,CHNP, GTS), miejsca zakupowe wraz z niektórymi bazarami i targami, a nawet miejsca zakupowe istniejące tylko w internecie. Uwagę przyciąga spora liczba polskich winnic. Widać, że inspektorzy dopuszczają szeroki wachlarz tego, co w obszarze regionaliów można umieścić. Znajdziemy tu bowiem zarówno opisy specjałów większych firm, na przykład browarów, jak i pozycję wprowadzaną tak: „Przyczepa kempingowa, stojąca przy drodze w Wigrach, na posesji oznaczonej numerem 4, pozostawia po sobie niezatarte wspomnienie. Z wielu powodów. Przede wszystkim, nikt rozsądny nie spodziewa się doświadczyć kulinarnego cudu w malutkiej, staroświeckiej przyczepie, stojącej nad brzegiem jeziora”. Czyż nie chciałoby się natychmiast odnaleźć taką przyczepę i sprawdzić jak smakuje to, co jest z niej serwowane? Ze względu na wiedzę o tego typu miejscach, zdecydowanie warto po Gault&Millau sięgnąć.
Przeglądając strony z wątkiem regionalnym w Gault&Millau, nie sposób oprzeć się pragnieniu, że chciałoby się dużo więcej. Bo producentów regionalnych, potraw regionalnych, miejsc zakupowych z regionalnymi smakołykami, jest już naprawdę sporo. Z drugiej strony, definicja tego, co autentyczne, bywa trudna. Lepiej więc może rzeczywiście, podchodzić do tematu z ostrożnością. Spore spektrum po jakim w sferze regionów poruszają się inspektorzy Gault&Millau; od produktów, przez miejsca czy festiwale… pokazuje, że na polskim rynku pożądany byłby bardzo, doroczny samodzielny przewodnik po polskich smakołykach z regionów.
W tym roku w przewodniku znalazło się 390 restauracji -o 150 więcej niż w pierwszej edycji. Polski zespół przewodnika po raz pierwszy na świecie wprowadził dwujęzyczne, polsko-angielskie wydanie.
Nagrody, podobnie jak w zeszłym roku zostały przyznane w 5 kategoriach: Szef Kuchni Tradycyjnej, Kobieta Szef, Młody Talent, Szef Jutra i Szef Roku.
Najlepszy Szef Kuchni Tradycyjnej: Michał Kuter, A Nóż Widelec, Poznań
Najlepsza Kobieta – Szef kuchni : Justyna Słupska Kartaczowska, Acquario, Wrocław
Młody Talent : Adrian Klonowski, Metamorfoza, Gdańsk
Szef Roku Gault&Millau 2016 : Paweł Oszczyk, La Rotisserie, Warszawa
Szef Jutra Gault&Millau 2016: Michał Bryś, L’enfant Terrible, Warszawa
Uwieńczeniem wieczoru była 6-cio daniowa kolacja gotowana przez szefów wybranych spośród wszystkich, 25 nominowanych do tegorocznych nagród.